free site templates

BACKFRONT MUSIC

Backfront Music on moderni musiikkialan yritys, joka tuottaa erilaisia palveluita artisteille, biisintekijöille ja musiikkituottajille. 

Kuunnellaanko musiikkia eristyksessä?

Koronapandemia vaikuttaa useimpiin liiketoiminnan sektoreihin. Musiikkibisnes ei ole poikkeus. Viruksen leviämistä rajoittavilla toiminnoilla on ollut suuri vaikutus elävän musiikin saralla. Käytännössä kaikki lähiaikojen keikat, festivaalit ja muut tapahtumat ovat joko peruttu tai siirretty myöhemmäksi, ja epävarmuuden varjo häilyy myös loppuvuoden tapahtumien yllä.

Kuluttajat eivät kilpaile ennakkolippujen ostoista, festivaalijärjestäjät ovat varpaillaan ja lähitulevaisuus on kaiken kaikkiaan epävarmalla pohjalla. Kotimaisista tapahtumista esimerkiksi Provinssirock on ilmoittanut seuraavansa aktiivisesti koronatilanteen kehittymistä ja valmistautuvansa kaikkiin mahdollisiin skenaarioihin.

Glastonbury Festival 2020

Kuva: Glastonbury Festival 2020

Miten musiikin kulutuksella yleisesti menee? 

Voisi olettaa, että musiikin kulutus suoratoistopalveluissa ja live-keikkojen striimeillä mitattuna kasvaa tai vähintäänkin pysyy ennallaan etäkoulunkäynnin, sosiaalisen etäisyyden ja videopalavereiden yleistyttyä. Music Business Worlwiden hiljattain julkaiseman artikkelin mukaan näin ei kuitenkaan ole. 13.3.-19.3. välisenä aikana globaalit toistot Spotifyn Top 200 -listalla oli yhteensä 1,822 miljardia kuuntelua, joka oli 226 miljoonaa eli 11,0 % vähemmän kuin edeltävällä viikolla. 

Kuuntelukertojen vähenemiseen vaikuttaa osin se, että kyseinen viikko oli hiljainen julkaisuviikko muun muassa Yhdysvalloissa. Music Business Worldwiden mukaan pelkästään Yhdysvalloissa biisejä toistettiin suoratoistopalveluista (Spotify, Apple Music, Amazon Music, Youtube Music ja Pandora) yli miljardi kertaa eli noin 8,8 % vähemmän kuin edeltävällä viikolla. Mielenkiintoista tässä on se, että samaan aikaan YouTuben ja Applen on-demand videoita katsottiin saman verran eli 8,8 % enemmän, vaikka itse lukumäärä onkin eri.

Mobirise

Lähde: Music Business Worldwide

Music Business Worldwide tilastoi, että seuraavalla viikolla (20.-26.3.) Spotifyn globaali kuunteluluku Top 200 -listalla kasvoi 3.0 %. Kasvusta vastasi lähes yksinomaan The Weekndin uuden After Hours -albumin huikeat 171,29 miljoona kuuntelua. Spekulointia eri artistien vaikutuksella kokonaiskuuntelumääriin voisi jatkaa loputtomiin, oli pandemia tai ei.

Muuttuvatko kulutustottumukset?

Italiassa, jossa koronavirus on vaatinut jo yli 17 000 kuolonuhria, musiikkivideoiden katselu YouTubessa on kasvanut 14.5 %. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että musiikin kuluttamisen muoto vaihtuu, kun ihmisten arki muuttuu. Päivittäistä työmatkaa ei taiteta julkisilla liikennevälineillä, autoilla tai pyöräillen ja kävellen, jolloin monella on tapana kuunnella musiikkia ilman kuvaa.  

Eristäytymisen aikana musiikin kuuntelemiseen kulutetusta ajasta kilpailevat informatiiviseen sisältöön keskittyvät viestintäkanavat, kuten radiot, TV-kanavat ja Podcastit. Esimerkiksi BBC:n uutisoinnin mukaan 13.3.2020 alkaneella viikolla nähtiin suurta kasvua radiokuunteluissa. Capital FM:n ja puhekanava LBC:n omistaja Global on puolestaan ilmoittanut, että edellä mainittujen kanavien online-kuuntelut kasvoivat 15 % ja BBC:n omistamien radiokanavien kuuntelut jopa 18 %.

Mobirise

Kuva: Pexels

Samaan aikaan Spotify kertoo omassa blogissaan hienoisista muutoksista kulutustottumuksissa. Podcastien kuuntelun kasvun ohella myös klassisen musiikin ja lasten sisällön kulutuksen on huomattu kasvaneen. Podcastien puolella juurikin koronaviruksesta informaatiota tarjoavat CNN:n, BBC:n ja Foreign Policyn kaltaiset ohjelmat ovat olleet kasvussa. Musiikkigenreissä kasvussa ovat olleet esimerkiksi rentouttavaa musiikkia tarjoavat Chill-soittolistat, klassinen musiikki sekä lasten nukahtamista helpottava musiikki. Yksilölliset, ehkäpä juuri ne itselle nautintoa tuottavat kulutustottumukset saavat siis väistyä yhteisöllisen kuuntelun, funktionaalisuuden ja informatiivisuuden tieltä.  

Kuka saa koronasta nostetta?

Kuten verkossa pyörivät meemit, myös tilanteeseen ja ajankuvaan kytkeytyvät kappaleet saavat viraalisuudella lisää tuulta purjeisiin. The Police -yhtyeen kappaleen Don’t Stand So Close To Me kuuntelu on kasvanut 135 % viime viikkoina ja vielä suurempaa kasvua ovat Italiassa ja Espanjassa osoittaneet laajalti uutisoidut ihmisten kotiparvekkeella lauletut kappaleet. Abbracciame ja Azurro kasvattivat kuunteluitaan Italiassa yli 700 % ja Duo Dinamicon Resisteré Espanjassa yli 430 % välittömästi sen jälkeen, kun parveke-lauluista kuvatut videot alkoivat pyörimään verkossa.

Isossa kuvassa tämä kaikki ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Hyvä merkki on se, että useaan muuhun liiketoimintaan nähden digitaalisen musiikin kulutus on laskenut verrattain vähän. Samaan hengenvetoon voi todeta, että kun maailma muuttuu, vallitsevien normien rinnalle tulee uusia malleja. Tästä hyvänä esimerkkinä on online-esiintymisten lisääntyminen tai uudet alustat, jotka ovat keskittyneet etäyhteydessä tapahtuvaan studiotyöskentelyyn.

8.4.2020 / Perttu

Soittolistalle on lisätty joitakin niistä kappaleista, jotka soivat tekstiä kirjoittaessa taustalla. 

Kirjaudu sähköpostilistallemmme

BACKFRONT MUSIC